Transcript of statement to the Australian Press Council 


by Scott Balson





at Complaints Council meeting held 22nd May 1998





My initial intention was to complain to the AJA but none of the journalists referred to in my complaint are members of the AJA or any other body binding them to journalistic ethics. It is for that reason that I found it necessary to bring this complaint to your attention.





I would now refer to my complaint dated 30th March 1998 with the various attachments.





(NOTE: The comments below refer to Charlton’s first article ‘Conspiracy Theories’ published by the Courier Mail on 21st March 1998.)





On page 2 of my response I refer to the issues that I found offensive. With respect to the comment that the author of this article, Peter Charlton, referred to and selectively used my web page material.   





I have here a print out of the web page largely used by Charlton’s for his source material and would draw your attention to the fact that in their reply the Queensland Times state, and I quote, ‘Mr Charlton’s article could have given more exposure to this web page than perhaps it previously enjoyed’. This statement is nonsense because no Internet address was given in either of Charlton’s two articles which meant that a reader’s chances of finding the web page would be about as great as trying to find someone’s home in Sydney without having access to their street address.





Quite simply, the very selective use of extracts from just 2 of about 50 links from the web page to which he refers clearly demonstrates a pre-conceived argument, without and semblance of balance. I wish to present a hard copy of this page to the Council. The two links used by Charlton are highlighted on this document. 





The other links, without exception, present very real concerns about the MAI gathered by myself through the Internet over several months from a large number of distinguished overseas journalists, international lawyers and academics. Several arguments are given to why the MAI is bad by experts on the subject. Their opinions were totally ignored by Charlton in his article ‘Conspiracy Theories’ even thought they were available to him from this Internet resource that he, and the Queensland Newspaper Editorial Manager, Gareth Evans, state in their response to my complaint were used in this article.





It is for this reason I dispute the claim by Queensland Newspapers in their reply to the Council that he (Charlton) ‘has not misrepresented or suppressed relevant facts’.





It is for this reason that I have stated that Queensland Newspapers’ Courier Mail has breached the section under Statement of Principles 5 about ‘not misrepresenting or suppressing relevant facts’. 





Having studied the MAI for many months on the Internet I personally found it quite astonishing that Charlton could refer to Ms Hanson in such unflattering terms in this article when quite clearly her position on the MAI was far more balanced than that presented by him.





I had personally advised Ms Hanson and her political adviser David Oldfield at length on the MAI and Charlton’s comments where he, in particular, refers to her as ‘ill-informed, illogical and not based on fact and hysterically outlandish’ deeply offended me and discredited this professional advice given to her. The other statement in the article that Ms Hanson was an ‘ignorant, ill-educated person with a political barrow to push’ belied the facts and the valid concerns raised by international experts.


Furthermore Charlton saves this treatment exclusively for Ms Hanson despite it being well known that  the leader of the Democrats, Meg Lees and Sir Anthony Mason have publicly and vocally agreed with Ms Hanson over concerns on the MAI but are spared any disparaging comments by him.





It is for this reason that I have called, under point 2, of the Statement of Principles for the Courier Mail to issue a retraction and an apology to Ms Hanson, my company Global Web Builders and myself. 





I have detailed in my response dated 30th March the most easily identifiable error in Charlton’s article - namely that the MAI was never a secret international treaty. 





It is on the public record that in July 1995 then Senator Bob McMullan entered Australia into negotiations on the MAI. From then until November 1997 the MAI simply ‘disappeared’ from any public scrutiny. New Zealand’s Winston Peters making an official copy of the draft treaty available to the public for the first time because of growing concerns raised by people in that country.





I detail in my letter to the APC dated 30th March the action I took when the ‘Conspiracy Theories’ article appeared and would draw your attention to the fact that I was contacted by Des Houghton, who is in charge of the ‘Perspectives’ section of the Courier Mail to ‘shorten my article faxed to the paper on the 22nd March 1998 because it was too long for publishing. I would draw your attention to the fact that my response under the heading ‘The MAI is no Conspiracy Theory’ clearly refutes Charlton’s claims about the MAI never being a secret international treaty using the FSIA as an example of how this happened in the past. During the conversation Mr Houghton specifically requested that I shorten the article to about 800 or 900 words. He asked me to send my shortened version by email to facilitate its early publication.





This I did under the clear impression that I would be allowed a right of reply by Queensland Newspaper’s Courier Mail. 





This did not eventuate. 





Exactly a week after the publication of the ‘Conspiracy Theory’ article Queensland Newspapers’ Courier mail published another article by Peter Charlton on the MAI this time headed ‘Gurus of Gloom’.





The article referred to me in person and selectively extracted comments out of my original, longer, right of reply clearly marked as such. The extracts totally ignored my main assertion that the MAI was indeed a secret international treaty and made absolutely no reference to the FSIA. The implication in naming me under the heading was that I am a ‘guru of gloom’ a tag that I find offensive.





It is for this reason that I have made reference to what I believe to be a breach under 8 in the APC’s Statement of Principles. 





In the response by Queensland Newspaper’s Editorial Manager he states, and I quote, ‘The Council should know that this newspaper has extensively reported on the various databases matters raised by Pauline Hanson. A search of our database shows that 1001 articles containing reference to Mrs Hanson have been published in The Courier Mail or The Sunday Mail between April 22, 1997 and May 1, 1998.’





I would suggest that the negative perspective of Ms Hanson in the ‘Conspiracy Theories’ article is par for the course with Queensland Newspapers’ Courier Mail and that the great majority of the articles referred to by the Gareth Evans in his letter to you would have followed this theme.








�PAGE  �








�PAGE  �2�














