






P.O. Box 11









Mt Crosby News









QLD 4306

18th October 2001

Mr Brendan Butler

Chairperson

Criminal Justice Commission 

Brisbane

Dear sir,

I am responding to your report dated 10th October. As referred to in my letter of 12th October the report is factually incorrect and these errors totally destroy your argument that there was no bias and that the QPS or DPP had shown impartiality when comparing my arrest to the inaction against The Bulletin. I should make mention that I have been carefully researching this case for years and that I find it extraordinary that I was not consulted before you arrived at your ill-founded conclusions.

The fundamental flaw in your report is summed up best by Atkinson’s letter to you dated 4th June 2001. He states that the QPS “would not and should not have prosecuted the matter (against Balson)” – laying the decision to charge me firmly at the feet of the DPP or Matt Foley, the Labor Attorney-General at that time. 

A Queensland Times reporter, Tony Moore, made one phone call to the DPP last week. The DPP contact confirmed that they had, in fact, pursued charges without the benefit of a police investigation. Why did the CJC not make the same investigative phone call?

In relation to your report,

Your report contains some quite remarkable statements including one which demonstrates no logic. These statements are made by the CJC in an attempt to justify my prosecution and the non-prosecution of The Bulletin by the QPS. 

The non-logical argument can be found  on page four of the report “The Bulletin journalists who were present at the meeting at which the earlier articles had been discussed (resulting in the publishing of D’Arcy’s name by that magazine) could not be subsequently identified”… yet two sentences before comes this claim which clearly conflicts with the implications of the earlier statement “The (unidentified) Bulletin journalists were not aware that the matter concerning Mr D’Arcy was before the courts given that The Australian had published Mr D’Arcy’s name”.

Furthermore, your argument supporting the QPS’ decision in not charging The Bulletin is flawed for four very good reasons,

Firstly, if the QPS did not know who the journalists were, how could you make the extraordinary claim that they “were not aware that the matter concerning Mr D’Arcy was before the courts”?    

Yet the “unknown” identity of the reporters is raised as a major issue behind the QPS deciding not to proceed against The Bulletin. You raise this point again when you write that “the breach was trivial in nature in terms of it being a technical breach because of its lesser focus that the actual decision makers in relation to the publication could not be identified.”
Secondly, below is the actual Australian article referred to in the statement above. It was penned by The Australian’s Stefanie Balogh and Geoffrey Newman, appearing in all states except Queensland on 3rd August 1999, 

Web site names child-sex accused

The publisher of an Internet site linked to One Nation could face criminal charges after claims he broke the law when he revealed the identity of a Queensland politician at the centre of a child-sex court case.

Labor MP Bill D’Arcy, who under Queensland law cannot be named in that State, is charged with 48 offences. All but one of the charges relate to child-sex allegations dating back almost 40 years to when he was a primary school teacher.
The article clearly states that D’Arcy “under Queensland law cannot be named in that state…” what could give reporters from The Bulletin a clearer indication than that of the offence they would be committing by naming him in the magazine?

Thirdly, what ever happened to the argument by The Courier-Mail’s David Solomon when he wrote on the day of my arrest,

“Ignorance of the law is no excuse - as publisher Scott Balson may discover if prosecuting authorities decide to charge him for publishing the name of a man currently facing committal proceedings on child-sex charges.”

Fourth, in her judgement in my favour, Ipswich Magistrate Donna MacCallum had stated that, technically, the charge should have been brought against me as a director of my company Interactive Presentations Pty Ltd – and not me personally... so why didn’t the QPS charge directors in the Packer empire if they could not trace the reporters? After all they are clearly the publishers of The Bulletin Magazine. There can be no confusion over this aspect! 

Extract from Magistrate MacCallum’s decision 20th March 2000: 

page 3, lines 11 to 25

   The facts alleged against Mr Balson are that he personally and/or as a director of Interactive Presentations Pty Ltd publishes an on-line newspaper “Australian National News of the Day”, and that on 27th July 1999 he caused to be published an article advertising the fact that Mr Bill D’Arcy MP for the seat of Woodridge was facing a committal hearing in respect of sex charges. It is further alleged that no order was made by the presiding Magistrate permitting the publishing of the details of such charges. I also note that pursuant to section 12 of the Criminal Law Sexual Offenders act of 1978 the directors and directors of a company may be liable for an alleged offence against the Act.
As D’Arcy’s lawyer, Terry O’Gorman, had said on the day after I was found not guilty
, “If there is to be even handed application of the law, the publishers of that national magazine should also be charged.” 

Furthermore, your comment that The Bulletin’s breach was “trivial” overlooks the hard facts that The Bulletin has a circulation of 51,000 in Queensland – and is on the magazine shelves of news agents for a week while my on-line newspaper had a global readership of 250 on the day the article appeared – and a shelf life of just 24 hours. Consider also the fact that only The Courier-Mail were able to provide the investigating QPS officers with a copy of my “unlawful document” while The Bulletin magazine of 13th January 2000 was and, still is, easily available. Also that The Bulletin was never withdrawn from circulation despite a complaint being lodged with the Office of Crown Law on the day it appeared. Why?

You also suggests that another contributing factor in not charging The Bulletin was the fact that “the publication occurred two days before it would have been lawful”.
Quite simply that statement is false. The Bulletin appeared in magazine shelves on 13th January 2000 and D’Arcy was committed for trial on  23rd  January 2000. In other words the major readership of the magazine (with over 50,000 copies) could not have been at a more damaging time - ie just days before D’Arcy was committed for trial. 

In contrast you suggest that the arresting officer in my case, Detective Senior Constable Leanne Myers had gathered enough evidence in the space of just 24 hours to find a prima facie case against me and to recommend to the DPP that charges be laid. Your argument is, I believe, highly biased to ensure that you arrive at this line of thinking and, as you will see, is based on factual inaccuracies and false evidence. One would have expected better from the CJC after a twelve month investigation.

You state in the CJC report, “it became apparent to Mr Bullock that the person to whom he was speaking (on the phone) was the publisher of the article”. You are referring to a phone call made by me to Bullock on 28th June 1999 and referring to evidence given by Bullock while in the witness box. 

Extract transcript trial, 8th March 2000, page 7, lines 10 to 30, 

   Wright (Prosecutor): Yes Mr Bullock if you could just outline that conversation.

   Bullock: As I said it was about 8.55am my telephone rang and I said “Bullock speaking”. The caller said “David, it’s Scott Balson here.” I said “Yes, Scott”. The caller said, “I’m the publisher of the online newspaper that published the article in the news.” I said, “The article about D’Arcy?” He said, “Yes”….

   On page 6 lines 30 to 40 Bullock makes the following admission: 

   “Mr Balson is not known to me, I had never met him before this conversation and I knew nothing about him. I never – had never heard of him.”
As Magistrate MacCallum had noted in her decision on 20th March 2000, (extracts from page 16 lines 18 to page 17 line 17) 

“What I cannot necessarily be satisfied about is whether that phone call was made by the defendant as the person making the call did not present himself to Mr Bullock at the Court as requested and therefore Mr Bullock is unable to make an identification. As I earlier noted, Mr Bullock had never previously met or had any dealings with or spoken to Mr Balson. I also note that the defendant never admitted this conversation…

“At the end of the day and on the evidence before me, I can simply understand no real reason why Mr Balson would make any call about the matter and why in particular he would ring Mr Bullock.” 

The Magistrate clearly spells out the case that, despite all the evidence gathered the prosecution had not proved that I had made the phone call.

Your support for the argument that there was no bias was founded on a “prima facie case” leading to the recommendation by Myers that charges against me be pursued. Your findings are based on false information making your argument nonsensical. In the letter you states, “It appears by this time (28th July 1999) Detective Senior Constable Myers had evidence that on 28th July 1999 a telephone call was made to the office of the DPP from a service leased to Interactive Presentations Pty Ltd, a company in which you, at that time, were a Director and Shareholder. This seemed to associate you with the telephone call to Mr Bullock.” 
The police evidence provided to me in the lead up to my trial revealed that the telephone records of my company’s leased line were only obtained from Telstra by Myers on Monday 3rd August 1999 – which makes sense because 

-    firstly, on the day of my arrest (Friday, 30th July) my lawyers asked me to phone Myers as she did not have my company’s phone number and, 

-    secondly, because I gave Myers a copy of my Interactive Presentations business card in the watch house while I was being processed. (In other words she got my phone numbers off that card days after she had, according to the CJC, recommended to the DPP that charges be laid). Myers also had no idea of my association with or even knew of the existence of Interactive Presentations before arresting me. In short the statement that, “This seemed to associate you with the telephone call to Mr Bullock”, the whole basis of your support that a prima facie case against me existed on the 28th July 1999, the day before Matt Foley ordered my arrest, is fatally and factually flawed.

If we get back to the evidence held by the DPP or the QPS on the 28th July 1999 you can see that all these bureaucracies had was a vexatious complaint from The Courier-Mail, sent by Sue Monk, and naming me as the publisher of the article and a phone call to Mr Bullock from an unidentified person calling himself Scott Balson.

In the fax Monk had written,

   Courier-Mail/Sunday Mail letterhead

   Date: 27.7.99

   To: Royce Miller (Director of Public Prosecutions)
   From: Sue Monk

   Royce Miller

   I’m sending a copy of an Internet site, authored by Scott Balson (One Nation’s Webmaster), which names the MP at the centre of child sex allegations.

   If you could ring me or fax me to answer the following questions it would be very much appreciated:

1. What charges could Mr Balson face for naming the MP?

2. Could the comments risk aborting the trial?

3. Will the DPP take action against Mr Balson?

4. As the site is an American one but published by an Australian – Do Aust (sic) defamation laws still cover them?    

Consider the lack of reliable evidence held against me when I was charged compared to the irrefutable evidence of a published article in the pages of The Bulletin – with its circulation of 51,000. It was printed there in the magazine’s pages – and the publishers were well known!

But, perhaps the most remarkable statement in your letter is this extraordinarily dismissive comment, “The fact that the complaint against you and the complaint against The Bulletin followed different paths and reached different conclusions does not of itself establish any lack of impartiality or improper influence”. 

As Helen Couper states in your response to me dated 2nd April 2001 (page three):

A proceeding for an offence against the Criminal Law (Sexual Offences) Act 1978 can only be commenced with the authority of the Attorney-General. The Attorney-General obtains advice from the DPP. The DPP provides advice having regard to evidence gathered during an investigation by the QPS. It is then in the discretion of the Attorney-General whether to give authority to commence proceedings.

Quite clearly the QPS had no role to play in my arrest… which was recommended by the DPP – in breach of the correct process detailed by Ms Couper above.

Quite clearly the twelve month “enquiry” by the CJC into my complaint was a complete farce.

Your report is at odds with the truth based on the following facts:

Firstly,

As stated earlier the DPP told the Queensland Times on 12th October 2001 that they had recommended that I be charged without the benefit of a prior police investigation taking place. This is at odds with Butler’s claims.

Secondly,
The foundation of your assessment that double standards had not been applied was based on the questionable claim that Myers had gathered evidence before reporting back to the DPP within 24 hours with the recommendation that I be charged. Yet Bob Atkinson, the Commissioner of the QPS, had stated in his earlier letter of 4th June 2001 addressed to, and sighted by Butler that they “would not and should not have pursued the matter”! ie The police, including arresting officer Myers, had played no part in the decision to charge me. 

Thirdly,

   Here are extracts from the transcript between Myers and the Police Prosecutor at my trial:

   Page 10, line 27 to line 38:

   (Police prosecutor) Wright: Now, do you recall 28th July 1999
?

   (Arresting officer) Myers: Yes, I do.

   Wright: And can you indicate to the court what occurred on that date in relation  to these proceedings?

   Myers: I had a conversation with one of my superior officers, Inspector Tutt, and I received some information from Inspector Tutt along with Detective Taylor and we then accessed a website via the Internet and it was in relation to an article published by Mr Balson about Mr D’Arcy. We saw that the article no longer was on the website…..

 (In the above exchange Myers confirms that they had no evidence against me on the 28th July 1999 – the day you claim she recommended I be charged).

   Page 10, line 50 to 60

   Wright: Senior, on 29th July 1999 did you obtain authority to prosecute from the Attorney General?

   Myers: Yes, I did.

(At no time during the cross examination does she makes any reference to playing any part in the process leading up to my arrest.)

   Wright: Now as a result of your investigations, what documentation have you made available for production to the Court today?

   Myers: I have records that I caused to be sent from Telstra relating to call charge records…

   Page 11, line 10 to 21

   Bench: Well, you better tell me more about it. What are the (Telstra) records pertaining to?

   Wright: Yes, Senior, if you can just indicate to the court the nature of those records, to the best of your knowledge how they were obtained?

   Myers: A request was put through to Telstra to supply call charge records on the following telephone numbers: this number is 3201 1353 for Interactive Presentations Pty Ltd. And then there is also a mobile telephone number of 015 477 609. That’s it. 

(As the Telstra records are dated as being compiled on 3rd August 1999 your claim that Myers’ recommendation that I be charged days earlier because of information taken from these Telstra records is clearly at odds with the truth).

   Page 14, line 29 to 34

   Wright: Yes, Senior, did you have any – can you indicate if any – conversations had or representations made by the defendant in relation to the business?

   Myers: Yes, I received a business card from Mr Balson for Interactive Presentations, which indicated he was the managing director of that company.

(Myers requested this card from me at the watch house on 30th July after I was arrested – it was from this card that she got the business phone numbers – which enabled her to make the Telstra enquiry the following Monday 3rd August 1999).

You also dismiss my question about why the QPS or DPP did not order the removal of The Bulletin from newsagents once a complaint was lodged by O’Gorman. I have raised this issue earlier in this letter.

You also failed to respond to my questions about the differing dates at which the complaint against The Bulletin was first brought to the attention of the QPS.

I would ask that you please check for yourself the validity, or otherwise of my statements as they are clearly at odds with your findings that there were no double standards.

May I suggest that you pursue my argument that it was the DPP and not the QPS who recommended to the Attorney-General that I be arrested and that that recommendation was not only in breach of the correct process but also politically motivated.

Scott Balson

Phone 3201 1900

� See “Enemy of the State” media articles – page 250


� The day the CJC report states that Myers had my company phone number.





PAGE  
1

